Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2011


Τρόποι αντιμετώπισης των αρνητικών στοιχείων της 
διαφήμισης 
• Ενεργοποίηση κώδικα δεοντολογίας στο χώρο των διαφημίσεων από τους 
επαγγελματίες → προφύλαξη των αποδεκτών από την «πλύση εγκεφάλου» 
και τον εκχυδαϊσμό διατήρηση ηθικών και αισθητικών ορίων. 
• Το αγοραστικό κοινό θα πρέπει να αντιμετωπίζει με κριτικό πνεύμα το 
περιεχόμενο των διαφημίσεων  → αποκρυπτογράφηση όσων προβάλλουν, 
άμυνα στο δέλεαρ του καταναλωτισμού. 
• Ενδυνάμωση «Ενώσεων καταναλωτών» οι οποίες ενημερώνουν το κοινό →
εμποδίζουν την παραπλάνηση, σταματούν με νόμιμα μέσα την κερδοσκοπία. 
• Η οικογένεια και το σχολείο είναι σκόπιμο να προστατεύουν τα παιδιά έναντι 
των διαφημιστικών «σειρήνων»  → ορθή διαπαιδαγώγηση, καλλιέργεια 
εγκράτειας και διατήρηση της αίσθησης του μέτρου → οριοθέτηση αναγκών. 
• Αλλαγή νοοτροπίας ώστε να αποσυνδεθούν τα καταναλωτικά αγαθά από 
την «προσδοκία» ευτυχίας  → ιεράρχηση  αξιών, αποδοχή της 
καθημερινότητας στις πραγματικές της διαστάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Προσδιορισμός εννοιών 
Διαφήμιση είναι η δημιουργία πρωτότυπου μηνύματος, το οποίο αναφέρεται σε 
κάποιο υλικό ή πνευματικό παράγωγο προϊόν, και η προβολή του από τα μέσα 
επικοινωνίας, με τελικό σκοπό την παρακίνηση του αποδέκτη να αγοράσει το 
διαφημιζόμενο προϊόν (σχολικό βιβλ.)

Προπαγάνδα και διαφήμιση: σκοπός της διαφήμισης είναι να πείσει το κοινό ν΄ 
αγοράσει ένα προϊόν προσπαθώντας να διεγείρει αυτό  που λέμε αγοραστική 
επιθυμία, να το κάνει δηλαδή να θέλει να το αποκτήσει∙ ενώ στην προπαγάνδα 
προσπαθούμε να πείσουμε έναν άνθρωπο όχι για προϊόντα αλλά για ιδέες. 
Θέλουμε να πιστέψει σε κάτι, σ΄ έναν άνθρωπο, σε μια ιδεολογία, σ΄ ένα κόμμα, 
σε μια κυβέρνηση, σ΄ ένα καθεστώς. Προσπαθούμε να τροποποιήσουμε τις 
γνώμες και τις απόψεις του.

Μέσα – Τεχνικές που χρησιμοποιεί η διαφήμιση για να πείσει 
• Η συχνή επανάληψη του διαφημιστικού μηνύματος η οποία προκαλεί εθισμό 
→ υπνωτική υποβολή. 
• Η χρήση εύηχων φράσεων που συμπυκνώνουν κάποιες ιδέες, τα λεγόμενα 
«slogan» τα οποία απομνημονεύονται εύκολα. 
• Η αξιοποίηση ευφημισμών, αναγραμματισμών, παρηχήσεων, υπερθετικών 
χωρίς νόημα, σημασιολογικών καταχρήσεων  → εξωραϊσμός 
πραγματικότητας → ειδική γλώσσα. 
• Ευχάριστο φόντο, ειδυλλιακά περιβάλλοντα, εικόνες χαράς και ξεγνοιασιάς, 
ιστορίες με αίσιο τέλος → δημιουργία εικονικής ζωής. 
• Επίκληση στο συναίσθημα (φόβος, ενοχή, ευθύνη), προσέλκυση του 
αγοραστή με την παρουσία π.χ. ενός μοντέλου ή την έγκυρη εικόνα ενός 
διάσημου προσώπου → εξασθένιση κριτικής ικανότητας. 
• Υποβολή ιδεών με έμμεσο τρόπο, αξιοποίηση συνειρμών, χτυπητά χρώματα ή 
λέξεις που επιδρούν στο υποσυνείδητο. 
• Υποκατάσταση της φιλοσοφίας, της ηθικής, της κοινωνικής αντίληψης από 
υποδείξεις, προτροπές, συστάσεις → εξατομικευμένα μηνύματα (π.χ. προς τη 


γυναίκα, τον έφηβο, τον εργαζόμενο, τον κάτοικο της μεγαλούπολης). 

Θετικές πλευρές της διαφήμισης 
• Όταν διατηρεί τον ενημερωτικό της ρόλο διευκολύνει  τον αγοραστή στις 
επιλογές του, εξοικονομεί κόπο και χρόνο, δίνει την ευκαιρία σύγκρισης 
μεταξύ προϊόντων. 
• Αναπτύσσει το εμπόριο καθώς ο ανταγωνισμός ανάμεσα  στις επιχειρήσεις 
συμβάλλει στην ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων αγαθών (επίπεδο 
εθνικό-διεθνές). 
• Γενικά επενεργεί θετικά πάνω στην οικονομία (προσφορά-ζήτηση) εφόσον 
σταθεροποιεί την κατανάλωση των προϊόντων.  
• Υποστηρίζει οικονομικά τα κρατικά και ιδιωτικά μέσα μαζικής ενημέρωσης 



και βοηθά να επιτελέσουν το έργο τους ανεξάρτητα από πολιτικά κέντρα 
εξουσίας. 
• Αποτελεί έναν εύρωστο κλάδο εργασίας στον οποίο απασχολούνται πολλοί 
άνθρωποι, διαφόρων ειδικοτήτων, επομένως συμβάλλει  στην αντιμετώπιση 
της ανεργίας. 
• Η κοινωνική διαφήμιση φέρνει στο προσκήνιο της επικαιρότητας σοβαρά 
θέματα (όπως η μάστιγα των ναρκωτικών και η νευρική ανορεξία που 
πλήττουν τους εφήβους) και προβληματίζει τους πολίτες (αφύπνιση – 
ευαισθητοποίηση) → κοινωνικοποιεί, πολιτικοποιεί. 
• Αποτελεί, στην ποιοτική της έκφανση, μορφή πολιτισμού, δημιουργεί ευφορία 
στους αποδέκτες και καλλιεργεί την αισθητική τους αντίληψη (εικόνα-
μουσική-σενάριο). 
Αρνητικές πλευρές της διαφήμισης 
• Δημιουργεί πλασματικές ανάγκες στο αγοραστικό κοινό, το παγιδ
εύει σ΄ ένα 



μάταιο αγώνα για την απόκτηση περισσότερων αγαθών απ΄ όσα χρειάζεται, 
το εξωθεί στην εντατικοποίηση της εργασίας και την απώλεια του ελεύθερου 
χρόνου του.  
• Η έντονη ανάγκη για απόκτηση χρημάτων και καταναλωτικών αγαθών 
εξωθεί στην παρανομία, με στόχο το «εύκολο κέρδος». 
• Δημιουργεί υλιστικά πρότυπα, ταυτίζει στη συνείδηση των ανθρώπων το 
«είναι» με το «έχειν», δίνει προτεραιότητα στην οικονομική ευρωστία έναντι 
της πνευματικής και ηθικής αξίας του ατόμου. 
• Προσανατολίζει τα άτομα στις προσωπικές τους ανάγκες και τα εξωθεί στην 
αδιαφορία για τα συλλογικά αγαθά, τα απομακρύνει από τις κοινωνικές 
αρετές (συνεργασία – αλληλεγγύη – αναγνώριση – σεβασμός – άμιλλα). 
• Η εξάρτηση/προσήλωση των ατόμων από τη διαφήμιση και την 
καταναλωτική μανία μεταφέρεται από το εμπορικό – οικονομικό πεδίο στο 
ιδεολογικό-πολιτικό, συρρικνώνεται η ελεύθερη βούληση, υποβαθμίζονται 
αξίες και ιδανικά, το άτομο γίνεται υποχείριο δημαγωγών κίνδυνος για τη 
δημοκρατία και το φιλελευθερισμό.


• Υποβαθμίζει τη γυναίκα καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, την παρουσιάζει σαν 
ηδονοθηρικό αντικείμενο (εκχυδαϊσμός), κατώτερη από τον άνδρα, ακραία 
φιλάρεσκη, χωρίς πνευματικότητα. 
• Υποβαθμίζει το παιδί εμφανίζοντάς το σαν «διακοσμητικό στοιχείο», άβουλο, 
χωρίς ουσιαστικά ενδιαφέροντα, άθυρμα των ενηλίκων. 
• Ευτελίζει τις ανθρώπινες σχέσεις καθώς στα διάφορα διαφημιστικά σενάρια 
τα συναισθήματα συνδέονται με τα υλικά αγαθά (π.χ. η  αγάπη εμπνέεται 
από την προσφορά ενός αρώματος). 
• Το πρόσωπο γελοιοποιείται καθώς παρουσιάζεται αφελές, σαν καρικατούρα, 
ανίκανο να επιλέξει ότι του χρειάζεται χωρίς υποδείξεις, ενώ θίγονται και 
επαγγελματικές ιδιότητες (π.χ. ο δάσκαλος εμφανίζεται παρωχημένων 
αντιλήψεων, ο δικηγόρος φαφλατάς, η γραμματέας βραδύνους).  
• Η διαφήμιση εθίζει τα άτομα σε μια καταναλωτική συμπεριφορά, η οποία 
αντανακλάται σε όλα τα πεδία της ζωής τους, ασκεί σ΄ αυτά ένα είδος 
«πλύσης εγκεφάλου» επηρεάζοντας το αξιακό τους σύστημα, την ηθική και 
την αισθητική τους. 
• Οι έντυπες διαφημίσεις καταστρέφουν την αισθητική του τοπίου και 
ρυπαίνουν (π.χ. αφίσες).









ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΤΗ ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ


Ο χαρακτήρας της σημερινής εποχής καθιστά αναγκαία τη λακωνικότητα. 
-Οι κοινωνίες είναι ιδιαίτερα σύνθετες και πολύπλοκες.
-Γρήγοροι ρυθμοί εκτύλιξης των γεγονότων και των αλλαγών.
-Καταιγισμός των μηνυμάτων. Η γιγάντωση των εξωτερικών μηνυμάτων εξαναγκάζει τον
άνθρωπο να απλοποιήσει τον λόγο του, να περιοριστεί στα ουσιώδη. Ο χρόνος είναι
περιορισμένος και τα νοήματα πρέπει να κατανοούνται γρήγορα και οι αποφάσεις να
λαμβάνονται ταχύτατα.
- Αύξηση του ανταγωνισμού και των απαιτήσεων.
- Βιομηχανοποιημένος τρόπος ζωής που επιβάλλει την εξειδίκευση. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας
και της επιστήμης οδήγησε στην αύξηση της ορολογίας, στην αλλοίωση της δομής της γλώσσας
και στην τυποποίηση της σκέψης και της έκφρασης.
- Ο λόγος έχει περιοριστεί στα ουσιώδη, έχει συνθηματοποιηθεί. Η σκέψη υποβαθμίστηκε, ενώ
παρατηρείται μια έλλειψη καλλιέργειας και κριτικής ικανότητας, μια έλλειψη εσωτερικής
πνευματικής ζωής και αυτογνωσίας.



ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΜΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ 
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΑΡΚΤΙΚΟΛΕΞΩΝ ΜΕ ΤΗ ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑ.
Αναμφίβολα, η σημερινή συντόμευση του λόγου με τη χρήση αρκτικόλεξων διαφέρει από τη
λακωνικότητα. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι ο λακωνικός λόγος στοχεύει στην ακριβολογία και
στην επιγραμματικότητα, ώστε η επικοινωνιακή διαδικασία να τελειώνει σύντομα, εύληπτα και
απρόσκοπτα. Γι’ αυτό άλλωστε και το «λακωνίζειν» έχει ταυτιστεί με τη βιοθεωρία της
αυτάρκειας, του απέριττου, του λιτού , του ουσιώδους και του φυσικού. Ο σύγχρονος όμως
άνθρωπος ακρωτηριάζει το λόγο του, έχοντας αλλότριους στόχους από αυτούς της λακωνικότητας.
Σκοπεύει στην εξοικονόμηση χρόνου και όχι στην απρόσκοπτη επικοινωνία, γιατί πιστεύει ότι η
επικοινωνία με το διπλανό του αφαιρεί πολύτιμο χρόνο από την πραγμάτωση των στόχων. Επίσης
επειδή ο άνθρωπος της εποχής μας δε θεωρεί το συνάνθρωπο συνοδοιπόρο αλλά αντίπαλο, η
συμβατική επικοινωνία με τα αρκτικόλεξα τον ικανοποιεί και τον καλύπτει. Έχοντας λοιπόν ο
άνθρωπος αυτές τις προτεραιότητες διεκπεραιώνει τις επικοινωνιακές του εκδηλώσεις με άναρθρες
κραυγές και φυλακίζει την ψυχή του, καθώς εκφράζεται μηχανικά, σπασμωδικά, συνθηματικά.


Γλώσσα – Γλωσσομάθεια - Λακωνικότητα
Η σημερινή λοιπόν συντόμευση του λόγου είναι αποτέλεσμα της χρησιμοθηρικής αντίληψης για τη
ζωή.
Αρκτικόλεξα
Αίτια εκτεταμένης χρήσης αρκτικόλεξων:
• Η εποχή μας είναι μια εποχή καταιγισμού πληροφοριών και έχουμε γι’ αυτό μια αυξημένη
γλωσσική επικοινωνία.
• Στην ανταγωνιστική και άκρως απαιτητική εποχή και κοινωνία μας χρειάζεται να προβούμε σε
εξοικονόμηση χώρου, χρόνου, δύναμης και η εκτεταμένη χρήση αρκτικόλεξων βοηθά σ’ αυτό.
• Η εκτενής χρήση Η/Υ και διαδικτύου οδηγεί στη συχνή κωδικοποίηση της γλώσσας και τη
χρήση συντομογραφιών.
• Τα αρκτικόλεξα συντομεύουν και πυκνώνουν το λόγο γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται τόσο
εκτεταμένα.
• Η επέκταση της γραφειοκρατίας ιδίως στην Ελλάδα καθιστά απαραίτητα τα αρκτικόλεξα.
• Η γλώσσα των ΜΜΕ στην οποία κυριαρχεί η συνθηματολογία συμβάλλει στην επικράτηση
αρκτικόλεξων.
• Σήμερα λόγω της συνθετότητας της κοινωνίας δημιουργούνται συνεχώς νέοι οργανισμοί,
σύλλογοι, οργανώσεις, σωματεία, ενώσεις κ.λπ., στην καλύτερη λειτουργία των οποίων συντελεί
η χρήση συντομογραφιών, εφόσον μέσω αυτών προωθούνται γρηγορότερα οι συζητήσεις -
συνεννοήσεις των μελών κ.λπ.
• Οι πολιτικοί ηγέτες χρησιμοποιούν συχνά «ξύλινο» λόγο με συνθηματολογία, στοιχεία που
αποτελούν πρόσφορο έδαφος και για την εκτενή χρήση αρκτικόλεξων.
• Σύμπλεγμα κατωτερότητας - ξενομανία - μιμητισμός.
Επιπτώσεις εκτεταμένης χρήσης αρκτικόλεξων:
• Τα αρκτικόλεξα δεν είναι λέξεις ούτε φράσεις, είναι απλώς ήχοι με αναγνωρίσιμο νόημα κι αυτό
αλλοιώνει τη γλώσσα.
• Η αλλοίωση της γλώσσας δεν είναι μόνο αισθητική αλλά και ουσιαστική, αφού οι λέξεις περνούν
σε μια μορφή ακλισίας κι αυτό οδηγεί τη γλώσσα σε πλήρη διάβρωση.
• Η συσσώρευση – κατάχρηση τέτοιων συντομογραφιών οδηγεί τη γλώσσα σε τυποποίηση και
συνθηματοποίηση. Έτσι η γλώσσα από αξία πνευματική γίνεται γλώσσα μηχανής - προκάτ.
• Η εκτεταμένη χρήση συντομογραφιών δεν επιφέρει μόνο συρρίκνωση της γλώσσας αλλά και
πνευματική συρρίκνωση, αφού γλώσσα και σκέψη βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση μεταξύ τους.
• Με αυτό τον τρόπο επίσης ενισχύεται και η απομάκρυνση των ανθρώπων, εφόσoν δεν υφίσταται
ολοκληρωμένος διάλογος.
• Κίνδυνος για την ίδια την εθνική μας φυσιογνωμία γενικότερα, αφού η γλώσσα είναι άμεσα
συνδεδεμένη με αυτήν.

''Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν''


Ο λακωνισμός αποτελεί έναν τρόπο ζωής και έκφρασης, μια λιτή θεώρηση της καθημερινότητας και των πραγμάτων. Όπως γνωρίζουμε από τα ιστορικά δεδομένα οι Σπαρτιάτες ήταν ένας λαός που χαρακτηριζόταν από τη λιτότητα του τρόπου ζωής τους, αλλά και από τον υψηλό Ιδεαλισμό τους.
Μία από τις σημαντικότερες εκφάνσεις του Λακωνισμού εμπίπτει στο λόγο. Ακόμη σπουδαιότερο είναι όμως το γεγονός ότι το “Λακωνίζειν” έχει ως αποτέλεσμα, ο άνθρωπος να βλέπει απευθείας την ουσία των πραγμάτων και να εμβαθύνει περισσότερο στο νόημά τους. Καλλιεργούνται έτσι η κριτική ικανότητα, η γόνιμη αμφιβολία και μία πνευματική εγρήγορση, κάνοντας τον “Λάκωνα” έναν ικανότατο ομιλητή και σκεπτόμενο άνθρωπο...